Hämeenlinnan Mieskuoro 90 vuotta – kulttuurin maku suussa, kulttuurin haju hengityksessä!


Isänmaalliset laulut Hämeenlinnan Mieskuoron ohjelmistossa

Tuomas Rosberg 2012

Aleksanteri I:n patsas
Aleksanteri I - isänmaan ja yliopiston isä 1815.
Rintakuvan kuva
Wikipediasta

Taustaa

Hämeenlinnassa mieskuoron taipaleen alku sijoittuu itsenäisyytemme ensimmäisiin vuosiin. Voimakas isänmaallinen henki kuului luonnollisena ajan kuvaan. (1) Säveltäjäprofessori Marttinen lausui haastattelussa 1988 että HMK:n alkuaikoina kuorolaiset ”olivat käyneet läpi kansalaissodan, sen hengen läpitunkemat.” (2)

George Orwell määritteli isänmaallisuuden eli patriotismin uskollisuudeksi asuinpaikalle ja omalle elämäntavalle, jota ei kuitenkaan aiota pakottaa muille. (3) Kansallisuusaate eli nationalismi syntyi Ranskan vallankumouksen aikaan. J. Herderin näkemykset kielestä, kirjallisuudesta ja kansasta loivat Euroopan reuna-alueilla käsitteellisen pohjan kansallisvaltion kulttuuripolitiikalle: kansankielen nostamiselle kansainvälisten kielten rinnalle, kansankielisen kirjallisuuden luomiselle tai vahvistamiselle sekä oman historian arvostamiselle. (4)

Isänmaallisia lauluja sävelsivät monet 1800-luvun säveltäjät mm. Oskar Merikanto. (5) Aatteet olivat kansainvälisiä, Paciuksen säveltämä Runebergin ”Vårt land” (Maamme) oli syntynyt 1848, Euroopan ”hulluna vuotena”. (6) Laulujuhla kansallisena mielenilmauksena oli yleiseurooppalainen ilmiö. Laulajaisia oli Suomessa järjestetty isänmaallisuuden aatteen levittämiseksi 1860-luvulta. Ensimmäinen kansanvalistusseuran laulujuhla järjestettiin Jyväskylässä 1884. (7) Kuoroja perustettiin paljon. Venäläistämistoimien aikana 1900 Helsingin laulujuhlilla haluttiin luoda yhtenäinen Suomen kansa. (8)

Suomen kieli kehitettiin tieteen, kulttuurin ja yhteiskuntaelämän kieleksi vasta 1800-luvulla. Työ oli määrätietoista 1830 vaiheilta. Uusia sanoja muodostettiin kielen omista aineksista. Lainasanoja korvattiin oppitekoisilla uudissanoilla. (9) Fennomaaninen liike loi 1840-luvulla ajatuksen Suomesta yhtenäisenä ja muista erillisenä kansana. Liikkeeseen kuului talonpojista noussutta sivistyneistöä mutta myös ruotsinkielistä yläluokkaa, joka muutti kotikielensä suomeksi. Ilmiö on harvinainen maailmanhistoriassa. Iskulauseena oli: ”Svenskar äro vi inte längre, ryssar vilja vi inte bli, låt oss alltså bli finnar”. (10)

Keisari Aleksanteri I lupasi 1808 Suomen säädyille uskonnon, säätyerioikeuksien ja virkojen säilyttämisen. Suomen sisäistä hallintoa ei liitetty Venäjän tai Baltian maiden hallitusrakenteisiin. (11) Gustav Mauritz Armfelt kirjoitti ohjelmaehdotuksessaan keisarille 1810: ”Rauhamme ja menestyksemme riippuu siitä, että me rehellisesti ja täydellisesti muutumme suomalaisiksi.” Hänestä tuli Pietarissa Suomen Asiain Komitean puheenjohtaja. (12) Aleksanteri I:n lupaukset Suomen asemasta olivat myöhemmin tärkeä edellytys Suomen itsenäisyydelle 1917.

Hämeenlinnassa mieskuorolaiset toimivat 1928 alkaen Hämeenlinnan Suojeluskunnan Mieskuorona. Säveltäjä Marttisen arvion mukaan ”HMK:n lauluperinne perustuu isänmaallisiin lauluihin.” (2) Liittoutuneiden valvontakomissio vaati välirauhansopimuksen perusteella suojeluskuntajärjestön lakkauttamista. Suojeluskunnat nähtiin fasistiseksi järjestöksi, joka ylläpiti kansalaissodan perintöä ja lietsoi neuvostovastaisuutta. (13) Suojeluskunnat lakkautettiin 7.11.1944. Samana päivänä kuorolaiset perustivat Hämeenlinnan Mieskuoron. (1)

Aineisto

Tutkimusaineiston muodostaa Hämeenlinnan Mieskuoron toteutunut ohjelmisto laulukaudella 2011–2012. Ohjelmiston valinnasta vastasi johtaja Anneli Julén. Aineisto ei sisällä HMK:n Seniorien ohjelmistoa. Isänmaallisiksi lauluiksi on luokiteltu ne, joiden tekstissä Suomi tai sen osa esitetään positiivisiin tunteisiin liitettynä. Serenadit, moderni ja klassinen taidemusiikki, viihde, uskonnollinen musiikki ja lastenlaulut muodostavat luokan muut. Ruotsinkielisiä isänmaallisia lauluja ei kaudella esitetty. Myös Suomen laulu (Suomis sång) aina suomeksi.

Tulokset

Esiintymisiä laulukaudella oli 42. Samoja lauluja esitettiin useassa eri tilaisuudessa. Kauden 2011–12 aikana laulu soi yleisölle 196 kertaa, joista 30 kerralla teksti oli isänmaallinen (15 %). Näistä useimmin eli kahdeksan kertaa esitettiin Suomen laulu (säv. Pacius, san. von Qvanten), hyvänä kakkosena Finlandia-hymni (säv. Sibelius, san. Koskenniemi). Kolmantena oli Kaunehin maa (säv. Madetoja, san. Leino) neljällä esityksellä. Isänmaallisten laulujen säveltäjistä eniten esityksiä keräsi Pacius (Suomen laulu, Maamme) ja sanoittajista von Qvanten (Suomen laulu).

Kauden erikoisuutena mainittakoon, että kevätkonsertissa ei esitetty isänmaallisia lauluja, vaan serenadeja ja viihdemusiikkia. Kokemusperäisesti arvioidaan, että itsenäisyyspäivän ja vapun läheisyys lisäävät isänmaallisen laulun todennäköisyyttä ja joulun läheisyys vähentää.

Pohdinta

Hämeenlinnan Mieskuoron kajauttaessa laulun todennäköisyys kuulla isänmaallinen laulu oli 15 %, laskettuna koko laulukaudelta.
Tulos on merkittävä: Saatiin tietää isänmaallisten laulujen osuus HMK:n ohjelmistossa. Hämeenlinnan Mieskuoro laulaa säännöllisesti isänmaallisia lauluja.
Tulos on merkityksetön: Aatteellisen laulun vaikutukselle saattaa olla merkitystä, paljonko kuulijoita on, eikä sitä tutkittu. Hämeenlinnan Mieskuoron Seniorien ohjelmistoa ei tutkittu. Ohjelmiston aatteellisuuden määrittämisessä oikeampaa tietoa voisi saada musiikillista johtajaa haastattelemalla. Mahdollisiin virhelähteisiin kuuluu, että kirjoittaja ei käynyt yksityiskohtaisesti läpi joululauluja. Muistinvaraisesti niiden joukossa ei ollut suomalais-isänmaallisia. Myös kirjoittajan tekstianalyysi on kaukana eksaktista. Laskuvirheetkin tulevat kysymykseen.

Lähteet

1) Lamppu. Hämeenlinnan Mieskuoro 1922 - 1972. Hämeenlinna 1972, 27.
2) Tauno Marttisen haastattelu 1988. Lasse Laakso, HMK:n arkisto.
3) Orwell. Notes on Nationalism. 1945.
4) Herder, Suomi, Eurooppa. Ollitervo, Immonen (toim.) SKS:n toimituksia 1060, 2006.
5) Hannele Ketomäki 2012 https://www.siba.fi/sibelius-academy/happening-now1/-/asset_publisher/Mk5V/content/vaitostutkimus-tuo-esiin-yhteiskunnallisesti-aktiivisen-oskar-merikannon
6) Kolbe, Valjus & Wrede. Soi sana kultainen: Maamme-laulun viisitoista vuosikymmentä. Yliopistopaino, 1989, 9.
7) Smeds. Joukkotapahtumat ja Suomi-identiteetti. Kansa liikkeessä. Kirjayhtymä 1989, 90 - 107.
8) Inkilä. Kansanvalistusseura 1874-1959 Suomen vapaassa kansansivistystyössä. Otava 1960, 230-231.
9) Häkkinen. Nykysuomen etymologinen sanakirja. WSOY 2004, 9–10.
10) http://www.finlit.fi/oppimateriaali/kielijaidentiteetti/main.php?target=fennomania
11) Klinge. http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/3108/ 2000.
12) http://fi.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Mauritz_Armfelt.
13) Uola, Mikko. ”Suomi sitoutuu hajottamaan…” Järjestöjen lakkauttaminen vuoden 1944 välirauhansopimuksen 21. artiklan perusteella. Historiallisia tutkimuksia 205. Suomen Historiallinen Seura 1999.

Kirjoittajasta


Toistamisen merkitys ja toistaminen. Tuomas Rosberg
Rengon yliopistossa Toistamisen koulutusohjelmassa lisensiaatti
Rosberg valmistelee koulutusohjelmaansa ”Toistamisen merkitys
ja toistaminen koulutusohjelmassa”.
Kirjoittaja ei kuulu isänmaallisiin järjestöihin.
HMK ry:n säännöissä ei mainita isänmaallisia tavoitteita.
Timo Harjakainen:
”Siis halusiksä että mä kuuntelen sun laulua, että SUN tulis parempi olo?”
Munamies:
”Niin. Eikö olekin yllättävää olla välillä hyväntekijä! Kiitos Harjakainen!”


Huonosti onnistuneen konsertin päätyttyä haastattelija kysyi johtajalta, miten meni.
”Piano pontevasti, forte falskisti. Tämä oli tällaista lauleskelua”, johtaja vastasi.
”Mitä aiotte seuraavaksi johtaa?”
”Verbien frekventatiivimuotoja.”
Kuuro seurasi mieskuoron esiintymistä.
Konsertin jälkeen kysyttiin, mitä hän piti.
”Työlään näköistä, mutta mukavaa katsella.”